Oldal kiválasztása

Célkeresztben:

a zöldség- és gyümölcsfogyasztás

Régóta tudjuk, hogy az egészséges étrend nélkülözhetetlen eleme a zöldség és a gyümölcs. Nem véletlenül próbáltak nagyanyáink és édesanyáink is annyi spenótot és finomfőzeléket tömni belénk – több-kevesebb sikerrel.

Hogyan juthatunk ma, rohanó életformánk mellett elegendő és megfelelő minősé, vitamindús zöldséghez és  gyümölcshöz? Mennyit, hogyan és milyen formában fogyasszunk?

Erről kérdezzük Pangl-Szarka Dorottya klinikai dietetikust.

– Az egészséges és kiegyensúlyozott étrendhez kiemelt figyelmet kell szentelnünk a megfelelő mennyiségű zöldség- és gyümölcsfogyasztásnak: naponta minimum 400 grammot fogyasszunk belőlük! A mennyiségen túl a minőség is lényeges: a cél, hogy étrendünket minél színesebben állítsuk össze! Zöldségből és gyümölcsből is többfélét, több formában fogyasszunk. Emellett figyeljünk a tárolás helyére, módjára, idejére, és a feldolgozásra is – mondta a szakember.

Ha elegendő friss zöldséget, gyümölcsöt fogyasztunk, a fent elmondottak szerint állítjuk össze a napi menünket, mindent megtettünk egészségünkért?

– Mindenképpen sokat tettünk érte, jó úton haladunk. A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy a lakosság nagy része nem táplálkozik kellőképpen változatosan, ennélfogva tápanyagdúsan. Továbbá az elmúlt évtizedekben bekövetkezett mezőgazdasági nagyüzemi termesztés is rengeteget változott, ami kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, hogy vajon elegendő vitaminhoz, ásványi anyaghoz, nyomelemhez juttatjuk-e a szervezetünket. Esetleg indokolt lehet étrend-kiegészítő alkalmazása? A globalizáció és a növekvő fogyasztói igények miatt a nagyüzemi mezőgazdaság egyik legnagyobb kihívása, hogy növekvő terméshozam mellett ne csökkenjen a növények mikrotápanyag-tartalma. A termesztési körülmények változásai nem a beltartalmi értékek növelését, hanem a termelési-gazdasági hatékonyságot célozzák meg. Ez a zöldségek, gyümölcsök tápértékének csökkenését eredményezheti. A napi többszöri zöldség- és gyümölcsfogyasztás semmi mással nem helyettesíthető a termények rengeteg hasznosanyag-, egészségtámogató nyersanyag-tartalma miatt, de számos vitamin, ásványi anyag, nyomelem pótlása javasolható étrend-kiegészítő alkalmazása révén – tette hozzá Pangl-Szarka Dorottya.

A fentieken túl mi nehezítheti még a változatos és megfelelő mennyiségű zöldség-, gyümölcsfogyasztást?

  • Az imént elmondottakon túl is sok esetben igaz, hogy kizárólag zöldségek és gyümölcsök fogyasztásával nehezen biztosítható már a tökéletes ásványianyag, vitamin és nyomelempótlá Mindehhez ugyanis nagyon nagy mennyiséget kellene megennünk, ami mind anyagilag, mind beszerzés, tárolás, feldolgozás és étrendbe iktatás szempontjából is nagy erőfeszítést igényel egy átlagos család életében. Főleg a téli időszakban, vagy a betegségek által terheltebb, stresszesebb időszakokban. A hazai lakosság mindössze 40 százaléka fogyaszt napi szinten gyümölcsöt, zöldséget pedig még kevesebben, a magyarok körülbelül 30 százaléka. Az adatok azért is elkeserítőek, mert a szervezet számára szükséges mikroelemek, kiemelten az antioxidánsok és egyéb biológiailag aktív anyagok nagy részét zöldségek és gyümölcsök fogyasztása révén biztosíthatjuk. Fogyasztás szempontjából kiemelt jelentőségű a szezonalitás és a hazai termények beszerzése, viszont a hideg hónapokban nehéz dolgunk van; sokszor importárut tudunk csak venni. Bár a hazai termények is bővelkednek hasznos mikrotápanyagokban, és joggal nevezhetjük őket superfoodoknak (pl. az aszalt szilvát, a céklát, a spenótot), a legkiemelkedőbb antioxidáns-hatással mégis főleg a messziről érkező egzotikus gyümölcsök rendelkeznek, amelyek beszerzése sok esetben drága és nehézkes. Mit tehetünk? Elsődlegesen figyeljünk a szó szerint színes, kiegyensúlyozott, sok zöldséget és gyümölcsöt tartalmazó táplálkozásra, másrészről ha a szervezet számára hasznos tápanyagok nehezen vagy nehezebben biztosíthatók csak étrendi úton, szerezzünk be minőségi étrend-kiegészítőt.– egészítette ki a klinikai dietetikus.

Hogyan tehetünk a megfelelő mennyiségű zöldség- és gyümölcsfogyasztás mellett még többet az egészségünkért?

– A mikrotápanyagok nagy részét zöldségek és gyümölcsök fogyasztásával biztosíthatjuk szervezetünk számára, ám ha csak étrendi úton nem megvalósítható a teljeskörű vitamin-, ásványianyag-, nyomelempótlás, akkor javasolt lehet a mikrotápanyagokat koncentrált kivonatok formájában tartalmazó étrend-kiegészítők fogyasztása is. – vetette fel a dietetikus szakértő.

Nincs mindig időnk, türelmünk a zöldség-gyümölcs beszerzéséhez. Helyettesíthetjük őket étrend-kiegészítőkkel, koncentrátumokkal?

Az étrend-kiegészítők, ahogy nevük is elárulja, étrendünk kiegészítésére szolgálnak, nem helyettesítik a kiegyensúlyozott és személyre szabott táplálkozást – figyelmeztetett a szakember. De a minőségi készítmények nagyon sokat tehetnek egészségünkért, támogathatják az egészséges életmódot.

Az üzletekben számos különféle étrend-kiegészítő található? Mire kell figyelni?

– Fontos, hogy az étrend-kiegészítőben található hatóanyagok természetes eredetű kivonatok legyenek. Az étrend-kiegészítők előnye, hogy koncentrált formában tartalmazzák a tápanyagokat, melyek optimálisan összeválogatva segíthetik egymás felszívódását, hasznosulását – mondta a szakértő. Ha valakinek táplálékallergiája vagy -intoleranciája van, vagy csak egyszerűen tudatosabban válogat, ma már elérhetőek GMO mentes, gluténmentes, laktózmentes vagy akár vegán termékek is!

Összefoglalva: rengeteg friss zöldség és gyümölcs mindennap, és gondosan kiválasztott, egyedi igényeinknek megfelelő, ellenőrzött és megbízható étrend-kiegészítő.

Próbáld ki a Vegnum Multi-D kapszulát a természet erejével!
Új Vegnum Multi-D multivitamin kapszula a természet erejével!
Multivitamin + D-vitamin + zöldség- gyümölcskivonat 1 termékben!
Nézd meg a kedvezményes csomagajánlatokat itt a webshopban!